Kate Kanstrup Nielsen
Det, som kendetegner min keramik, er de skarpe, æstetiske rette linjer, som understreges af kontrasten mellem den matte sorte ler og glasurens blanke, farvestærke overflade. Jeg har altid været fascineret af matematikkens og geometriens systematik og strukturelle enkelhed. Bygninger, murværk og vejskilte er eksempler på, hvor jeg finder min inspiration i den ydre verden.
Jeg laver mest raku keramik. RAKU, som betyder ro og harmoni, er en gammel japansk tradition, som forbindes med buddhisme og te-cermonier. Det særegne ved den danske raku keramik er lerets sorte farve, et utal af krakeleringer i glasuren samt et forunderligt farvespil. Disse effekter skabes ved en særlig brændingsteknik: Keramikken opvarmes i en gasfyret ovn, de brændte ting tages op af ovnen, mens de endnu er rødglødende og lægges i savsmuld for til sidst køles med vand. Ydmygt afventer jeg det færdige resultat, som kan være mageløst smukt eller ubrugeligt skrot. Langt de fleste gange er det noget midt imellem
Jeg har forsøgt flere gange at fjerne mig fra den stilrene, geometriske, raku keramik, men jeg vender hele tiden tilbage. Jeg tror ikke kun det skyldes æstetikken. Der er rigtig meget af mig selv i min keramik.
Kate Kanstrup Nielsen
Det, som kendetegner min keramik, er de skarpe, æstetiske rette linjer, som understreges af kontrasten mellem den matte sorte ler og glasurens blanke, farvestærke overflade. Jeg har altid været fascineret af matematikkens og geometriens systematik og strukturelle enkelhed. Bygninger, murværk og vejskilte er eksempler på, hvor jeg finder min inspiration i den ydre verden.
Jeg laver mest raku keramik. RAKU, som betyder ro og harmoni, er en gammel japansk tradition, som forbindes med buddhisme og te-cermonier. Det særegne ved den danske raku keramik er lerets sorte farve, et utal af krakeleringer i glasuren samt et forunderligt farvespil. Disse effekter skabes ved en særlig brændingsteknik: Keramikken opvarmes i en gasfyret ovn, de brændte ting tages op af ovnen, mens de endnu er rødglødende og lægges i savsmuld for til sidst køles med vand. Ydmygt afventer jeg det færdige resultat, som kan være mageløst smukt eller ubrugeligt skrot. Langt de fleste gange er det noget midt imellem
Jeg har forsøgt flere gange at fjerne mig fra den stilrene, geometriske, raku keramik, men jeg vender hele tiden tilbage. Jeg tror ikke kun det skyldes æstetikken. Der er rigtig meget af mig selv i min keramik.